Servicecenter023 75219 20

Veelgestelde vragen (FAQ)

Verzekering

Hoe ben ik verzekerd bij FTI Reizen?

Bij FTI Reizen hechten wij veel waarde aan het bieden van garantie aan onze reizigers. Daarom geven wij voor elke reis een garantiecertificaat (Sicherungsschein für Pauschalreisen) af, deze is vergelijkbaar met het Nederlandse SGR. Indien je aanspraak wilt maken op de garantie kan je een rechtstreekse vordering op de verzekeringsmaatschappij doen, FTI Reizen heeft zich aangesloten bij de Zweedse verzekeringsmaatschappij Swiss Re. Het is goed om te weten dat een vordering dus niet via FTI Reizen loopt. De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze manier van het bieden van garantie met de Nederlandse wetgeving getoetst met een positief resultaat. Dit betekent dus dat jij zorgeloos een vakantie bij ons kunt boeken!


Boeken

Vanaf welke leeftijd mag ik boeken op de website?

Vanaf 18 jaar kun je via onze website een vakantie boeken.

 

Kan ik via FTI.NL meerdere kamers boeken?

Als je meerdere kamer wilt boeken, kan je ons bereiken via ons contactformulier of bellen naar ons Service Center.

 

Kan ik via de chat boeken?

Deze mogelijkheid is er niet. Je kunt bellen naar ons Service Center of het desbetreffende contactformulier invullen.

 

Kan ik boeken vanuit het buitenland?

Ook als je buiten Nederland woont kan je op onze website boeken. Let op dat bij het invullen van de persoons- en adresgegevens het juiste land en telefoonnummer worden ingevoerd. 

 

Voor hoeveel personen kan ik een boeking maken?

Je kunt een boeking maken voor maximaal 9 personen. Zijn jullie met een grotere groep? Bel dan naar ons Service Center via 023 75219 20 om een groepsboeking aan te vragen.

 

Hoe kan ik een reis boeken voor een grote groep?

Neem contact op met ons Service Center om een boeking te maken voor groepen vanaf 10 personen. Je kunt ons bereiken via het telefoonnummer 023 75219 20.

 

Hoe kan ik zien of mijn boeking is gelukt?

Indien de boeking gelukt is ontvang je een rekening. Indien je de rekening niet ontvangt kan het zijn dat de boeking om bepaalde reden niet is doorgelopen. Je kunt dan contact opnemen met het Service Center via 023 75219 20 indien er nog geen contact met jou is opgenomen.

 

Wanneer is mijn online boeking definitief?

Wanneer je de rekening hebt ontvangen is je online boeking definitief. Indien je de rekening niet ontvangt kan het zijn dat de boeking om bepaalde reden niet is doorgelopen. Je kunt dan contact opnemen met het Service Center via 023 75219 20 indien er nog geen contact met jou is opgenomen.

 

Kan ik de status van mijn boeking bekijken?

Wanneer je vragen hebt over je boeking dan kan je contact opnemen met ons Service Center via 023 75219 20.

 

Kan ik mijn boeking nog wijzigen?

Afhankelijk van het soort boeking kun je wijzigingen altijd bij ons opvragen. Wij gaan dan na of het mogelijk is en welke kosten hieraan verbonden zijn.

 

Ik heb een reis van FTI Reizen geboekt via een andere partij, met wie kan ik contact opnemen bij vragen?

Je dient altijd contact op te nemen bij de partij waar jij jouw reis geboekt hebt. Heb je geboekt bij FTI Touristik Duitsland? Dan dien je ook met hen contact op te nemen. Hetzelfde geldt voor alle andere partijen. Wegens de privacywetgeving kunnen wij je dan helaas niet helpen.

 

Hoe boek ik een huurauto?

Dit is telefonisch op te vragen bij ons Service Center via 023 75219 20.

 

Kan ik een losse vlucht boeken?

Via onze website kan je op het moment geen losse vlucht boeken. Je kunt hiervoor bellen naar ons Service Center via 023 75219 20.


Prijzen en betalen

Zijn de genoemde prijzen per persoon?

De prijzen die je op de website ziet zijn altijd per persoon en zonder boekingskosten.

 

Hoeveel bedragen de boekingskosten?

Wij hebben geen boekingskosten.

 

Hoeveel bedraagt de aanbetaling van mijn vakantie?

De aanbetaling bedraagt 20% van de gehele reissom. De gehele reissom dient uiterlijk 30 dagen voor vertrekt te zijn voldaan. Boek je binnen 30 dagen voor vertrek, dan dien je direct de gehele reissom te betalen.

 

Hoe kan ik betalen?

Online kun je betalen via creditcard of bankoverschrijving.

 

Hoe kan ik betalen vanuit het buitenland?

Ook vanuit het buitenland kun je betalen via creditcard of bankoverschrijving.

 

Hoe weet ik of de betaling in goede orde is ontvangen?

Indien er met de betaling iets niet goed gaat krijg je daarover bericht.

 

Wanneer ontvang ik de boekingsbevestiging met de factuur?

Binnen enkele minuten na het boeken ontvang je een bevestiging van jouw boeking per e-mail met daarbij de factuur. Indien je deze niet krijgt, neem dan contact met ons op via 023 75219 20.

 

Wat moet ik doen als de factuur/boekingsbevestiging onjuist is?

Bij foutieve informatie op jouw bevestiging of factuur dien je direct contact met ons Service Center op te nemen. Je kunt van maandag tot en met zaterdag contact opnemen via 023 75219 20.

 

Kan ik de boeking wijzigen?

Voor wijzigingen kun je contact opnemen met ons Service Center via 023 75219 20. Een van onze medewerkers kan je verder helpen.

 

Hoe ontvang ik de reisbescheiden?

De reisbescheiden ontvangt u per e-mail, ongeveer 29 dagen voor uw vertrek.


Reisdocumenten en vaccinaties

Welke reisdocumenten heb ik nodig?

Om op reis te kunnen gaan heb je een geldig identiteitsbewijs nodig, wat bestaat uit een paspoort of ID-kaart. Om sommige landen in te mogen reizen, heb je een visum nodig. Deze kun je van tevoren of in sommige gevallen op het vliegveld van de bestemming aanschaffen. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.

 

Hoe lang moet mijn identiteitsbewijs nog geldig zijn?

Sommige landen kennen strengere regels rondom de geldigheid van een paspoort of ID-kaart. Over het algemeen kun je binnen Europa vrij reizen zolang jouw identiteitsbewijs geldig is. Reis je naar bijvoorbeeld Turkije, dan dient jouw paspoort of ID-kaart nog minimaal 6 maanden geldig te zijn op de dag van aankomst in Turkije. Zorg ervoor dat je ruim voor vertrek op de hoogte bent van de regels omtrent jouw vakantiebestemming.

 

Heb ik een visum nodig?

Om sommige landen in te mogen heb je een visum nodig. Dit is een officieel reisdocument om in het land te mogen verblijven voor een bepaalde periode. Vaak is een visum geldig voor 6 maanden, waarin je een bepaald aantal dagen in het land mag verblijven. Een visum kun je van tevoren aanschaffen via verschillende websites of organisaties. In sommige landen kun je een visum nog op de luchthaven aanschaffen. Informeer van tevoren goed naar de regels. Een visum heb je nodig voor bijvoorbeeld Egypte en Turkije.

 

Waar vind ik informatie over vaccinaties en gezondheidsrisico’s?

Via de huisarts, GGD of de website van de Rijksoverheid kun je informatie verkrijgen over vaccinaties die gelden voor het land waar jij naartoe gaat en of er gezondheidsrisico’s van toepassing zijn. Ga tijdig na of er voor jouw vakantie een vaccinatieplicht geldt.


Parkeren

Waar vind ik informatie over het parkeren op de verschillende luchthavens?

Op de website van de luchthaven vanaf waar jij vliegt kun je informatie vinden over parkeren.


Vlucht en bagage

Is alle bagage bij een reis van FTI inclusief?

Bij alle FTI pakketreizen is ruimbagage van minimaal 15 kg inbegrepen.

 

Wanneer zijn de vluchttijden bekend?

Vluchttijden zijn vaak al bekend op het moment van boeken. Houd er wel rekening mee dat vluchttijden altijd onder voorbehoud van wijzigingen zijn. Voor meer informatie kun je kijken op de website van de luchtvaartmaatschappij of kun je contact opnemen met ons Service Center via 023 75219 20.

 

Hoe kan ik zien hoe laat mijn vlucht vertrekt?

Op de reisbescheiden die jij van ons hebt ontvangen staan de geplande vertrektijden. Voor de actuele vertrektijden kun je kijken op de website van de luchthaven of van de luchtvaartmaatschappij.

 

Hoe werkt online inchecken?

Via de website van de luchtvaartmaatschappij kun je online inchecken. Dit kan vaak vanaf 24 tot 48 uur van tevoren. Tijdens het inchecken kun je soms een stoel kiezen, al dan niet tegen betaling. Vaak kun je ook al een aantal weken van tevoren een stoel reserveren. Let op: bij sommige luchtvaartmaatschappijen kun je niet online inchecken.

 

Kan ik online een stoel reserveren?

Het verschilt per luchtvaartmaatschappij of je online een stoel kunt reserveren. Ga naar de website van de luchtvaartmaatschappij om te kijken of dit voor jou geldt of niet. Mocht het wel mogelijk zijn, dan krijg je hier een e-mail over van de luchtvaartmaatschappij.

 

Hoeveel handbagage mag ik meenemen?

Dat is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen mag je tot 8 kilo handbagage meenemen, maar dit kan per maatschappij verschillen. Tevens dien je rekening te houden met de afmetingen van jouw handbagage. Kijk op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee jij vliegt voor meer informatie.

 

Hoeveel ruimbagage mag ik meenemen?

Bij het boeken van jouw vakantie kun je aangeven hoeveel ruimbagage jij wilt bijboeken. Dit kan bijvoorbeeld 20, 30 of 50 kilo. Handig om te weten: Bij alle FTI pakketreizen is ruimbagage van minimaal 15 kg inbegrepen. Het aantal kilo kan per boeking verschillen.

 

Wat zijn de regels rondom bagage, kosten en toegestane voorwerpen?

Iedere luchtvaartmaatschappij en luchthaven hanteren eigen regels. Kijk op de website van de maatschappij waarmee jij vliegt of op de website van de luchthaven voor meer informatie.

 

Heeft een kind een eigen stoel aan boord?

Kinderen t/m 1 jaar hebben geen eigen stoel, zij gaan op schoot bij een volwassene van minimaal 16 jaar oud. Kijk op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee jij vliegt voor meer informatie.

 

Wat gebeurt er met mijn betaalde bagage bij het wijzigen/annuleren van een vlucht?

Je dient dan contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, omdat dit los van ons geboekt is.

 

Wat kan FTI Reizen doen voor passagiers met een beperkte mobiliteit?

Indien je speciale wensen heeft in verband met jouw beperkte mobiliteit willen wij je vragen om contact op te nemen met ons Service Center zodat wij met jou kunnen bespreken welke extra faciliteiten je nodig hebt. Het kan zijn dat dit bij de bestemming of luchtvaartmaatschappij aangevraagd dient te worden afhankelijk welke extra faciliteiten je nodig hebt.


Vertraging en annulering

Heb ik recht op een vergoeding bij vertraging of annulering?

De vluchtvertraging kan worden ingediend bij EU claim of de luchtvaartmaatschappij.

 

Hoe word ik op de hoogte gebracht bij vertraging?

Het kan altijd voorkomen dat een vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt. Dit is heel vervelend en wij doen ons best jou een zo goed mogelijke oplossing te bieden. Bij vertraging kun je dat zien op de informatieborden, de website van de luchthaven en de website van de luchtvaartmaatschappij. Bij annuleringen brengen wij jou via e-mail op de hoogte.


Transfer en vervoer

Wat houdt rail & fly in?

FTI Reizen biedt in samenwerking met de Deutsche Bahn AG een Rail & Fly-ticket aan welke geldig is voor reizen binnen Duitsland (2e klas), incl. Basel (Basel SBB) en het centraal station van Salzburg, in elke klasse, op alle treinen van de Deutsche Bahn AG (Intercity Express, Intercity , Euro City, InterRegio Express, Regional-Express, de regionale trein, S-Bahn, IC bus (reserveren is verplicht)) en het openbaar vervoer (metro, bus en tram).

 

Wanneer krijg ik mijn Rail & Fly ticket toegestuurd?

Voor elke FTI boeking (met uitzondering van 5vorFlug en Ticket Shop / ONLY-flight), zal de Rail & Fly ticket bij de reisdocumenten worden meegestuurd. Elke reiziger vanaf 6 jaar krijgt, per enkele reis, zijn eigen ticket.

 

Is de transfer van de luchthaven naar de accommodatie en terug inbegrepen?

In de meeste gevallen is de transfer inbegrepen in de prijs die weergegeven wordt. Bij het boeken wordt aangegeven of de transfer inbegrepen is. Let op: onze reisleiding ter plaatse is in de meeste gevallen Meeting Point, gekleed in het blauw/wit.

 

Kan ik een privétransfer boeken bij jullie?

Dat kan zeker. Je kunt hiervoor bellen naar ons Service Center via 023 75219 20.

 

Waar kan ik mijn huurauto ophalen?

Dat verschilt per verhuurder en pakket. De ophaal- en afhaallocatie wordt meestal vermeld in de boekingsbevestiging die je ontvangt na het maken van de reservering.


Accommodatie

Hoe laat kan ik mijn kamer of appartement in en hoe laat moet ik er weer uit zijn?

Over het algemeen kun je rond 2 uur in de kamer of het appartement en moet je in de ochtend voor 10 uur eruit zijn. Bij ons is het soms mogelijk om een late check-out aan te vragen. Neem voor meer informatie contact op met ons Service Center via 023 75219 20.

 

Kan ik mijn huisdier meenemen naar de accommodatie?

In sommige gevallen is het toegestaan huisdieren mee te nemen. Kijk voor meer informatie bij de accommodatiebeschrijving of neem contact op met ons Service Center via 023 75219 20.

 

Wat is de betekenis van het aantal sterren of blokjes voor een hotel of appartement?

De categorie van een accommodatie (sterren of blokjes) wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid faciliteiten die de accommodatie aanbiedt. Het zegt dus niets over de kwaliteit van een accommodatie. Om die reden hebben bijvoorbeeld stedentriphotels vaak maar 2 of 3 sterren of blokjes, maar kunnen ze wel luxe en mooi zijn met goede service. De landelijke categorie wordt aangeduid met sterren. Wij hebben soms een andere waardering voor accommodaties, daarom maken wij gebruik van blokjes (■).

 

Wat is een voordeelkamer?

Een voordeelkamer (economy) heeft dezelfde faciliteiten als een gewone kamer, maar beschikt bijvoorbeeld over ander uitzicht (bijvoorbeeld gebouwen), heeft een minder gunstige ligging ten opzichte van de gewone kamers of heeft een kleinere afmeting. Hierdoor kunnen wij deze kamers wel voor een scherpe prijs aanbieden.

 

Welke hotels en appartementen zijn geschikt voor mindervaliden?

Niet iedere accommodatie is even geschikt voor mindervaliden. Bij de accommodatiebeschrijving staat aangegeven of de accommodatie wel of niet geschikt is voor mindervaliden. Twijfel je of wil je meer informatie? Neem dan contact op met ons Service Center via 023 75219 20.


Ter plaatse

Wie is mijn reisleiding en aanspreekpunt ter plaatse?

Ons agentschap ter plaatse is Meeting Point. Een van de medewerkers is jouw vaste aanspreekpunt en staat voor jou klaar voor het boeken van excursies, voor hulp en bij vragen. Onze reisleiding is Duits, maar spreekt vrijwel altijd ook Engels. Tevens is de reisleiding op bepaalde tijden aanwezig in de accommodatie. In sommige van onze eigen LABRANDA-hotels zit een Me Point Lounge, waar de hele dag medewerkers van Meeting Point aanwezig zijn om jou te helpen.

 

Wat moet ik doen als er iets misgaat tijdens mijn vakantie?

Helaas kan het voorkomen dat er iets niet loopt zoals je zou willen. Daar is onze reisleiding ter plaatse voor. Richt je tot jouw aanspreekpunt, dan gaan wij er samen voor zorgen dat het wordt opgelost.

 

Hoe kan ik excursies boeken?

Bij onze reisleiding ter plaatse (Meeting Point) kan je excursies boeken. Tijdens het eerste gesprek in jouw accommodatie krijg je van jouw reisleiding verschillende excursies aangeboden.

 

Hoe kan ik een klacht of compliment melden?

In het geval van een klacht kun jij je ter plaatse richten tot jouw reisleider. Hij of zij zal jou helpen een klachtenformulier in te vullen waarna jouw klacht na afloop van jouw vakantie in behandeling wordt genomen. Heb jij een compliment? Wat leuk! Stuur een mailtje naar mail@fti.nl


Overig

Hoe kan ik bij jullie solliciteren?

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in een baan bij FTI Reizen! Via Indeed kun je onze vacatures bekijken. Heb je vragen of wil je solliciteren? Stuur jouw cv en een motivatiebrief naar humanresources@ams24.nl, daar zijn wij heel blij mee!