Flexibel omboeken Bagage altijd inclusief Geen reserveringskosten Meer dan 35 jaar ervaring
FTI Homepage Logo

Menu

Algemene reisinformatie

Vertrek/inchecken
Kom minstens 120 minuten voor vertrek aan bij de balie van de luchtvaartmaatschappij. Als je later dan 90 minuten voor vertrek aankomt, kan het vervoer je worden geweigerd. Houd er rekening mee dat een vlucht soms wordt aangeboden door verschillende luchtvaartmaatschappijen met verschillende vluchtnummers (zogenaamde code-sharing). De individuele vluchtnummers worden meestal weergegeven bij de vertrekinformatie van de vlucht. Houd er ook rekening mee dat gratis maaltijden niet meer standaard inbegrepen zijn bij alle luchtvaartmaatschappijen. Zorg dat je hierover tijdig vooraf informeert, indien gewenst.
Nachtvluchten / vertrek en aankomst in de nacht: als u ‘s nachts of ‘s morgens vroeg aankomt of vertrekt, geldt hier ook het internationale hotelreglement. Zie punten ‘Hotelkamer’ en ‘Maaltijden/All-inclusive’.
Bij gebruik van Rail&Fly in Duitsland: kies een treinverbinding zodat je ten minste twee uur voor vertrek bij de incheckbalie op de luchthaven bent.
Omdat vertragingen met het openbaar vervoer nooit kunnen worden uitgesloten, moet je extra tijd inplannen (ca. 45 minuten per 100 km afstand) of op de dag ervoor aankomen.

Aankomst/Transfer
Als je een pakketreis hebt geboekt inclusief vlucht, transfer en hotel, staat jouw reisleider of een medewerker van het lokale agentschap na de bagageafgifte op je te wachten. Dan vindt de transfer naar jouw vakantiehotel plaats. Houd er rekening mee dat verschillende hotels met de bus worden bezocht en dat onze gidsen je niet altijd persoonlijk naar de accommodatie kunnen begeleiden.
Als je een transfer via ons hebt geboekt, houd er dan rekening mee dat elke gast verantwoordelijk is voor het laden en lossen van zijn of haar bagage in het transfervoertuig. Zorg er altijd voor dat jouw bagage volledig in het transfervoertuig is geladen voordat je instapt en dat deze bij het uitstappen uit de bus wordt gehaald.
Belangrijke opmerking over overstapverbindingen: Aas je een vlucht met een transferverbinding hebt geboekt, informeer jouw reisagent op de bestemming als je de aansluitende vlucht op de transferluchthaven hebt gemist om een probleemloze transfer te garanderen.

Verblijf
Raadpleeg jouw reisdocumenten voor de contactgegevens van de lokale contactpersoon voor jouw verblijf.
Op bestemmingen met een gids ontvang je bij aankomst op de luchthaven of in het hotel ook een welkomstenveloppe, inclusief een uitnodiging voor de welkomstbijeenkomst of voor de bezoekuren in het hotel of in een naburig hotel.
Bovendien hebben veel hotels informatieborden en/of informatiemappen van jouw touroperator. In deze vind je nog meer nuttige tips voor het plannen van jouw vakantie, aanbiedingen en informatie over de terugreis.
Als je het bord / de map niet kunt vinden, vraag dan bij de receptie van jouw hotel of gebruik de contactgegevens uit de reisdocumenten.

Excursies
Talrijke excursies die ter plaatse kunnen worden geboekt ronden jouw vakantie af. De excursies worden in principe altijd in groepsverband uitgevoerd (maximale groepsgrootte 50 personen), tenzij ze als individuele excursies zijn aangegeven. Maak van de gelegenheid gebruik om het land en de mensen te leren kennen. De gids van het lokale agentschap raadt je graag interessante excursies aan. De betreffende lokale derde partij is verantwoordelijk voor de uitvoering van de ter plaatse geboekte excursies. De naam van het lokale agentschap is te vinden in de reisdocumenten.

Inreisbepalingen
Houd er rekening mee dat het geldige inreisreglement op korte termijn kan veranderen tussen het moment van de boeking en de aankomst. Je kunt ook rechtstreeks bij de ambassade of een van de consulaten van het land van bestemming actuele informatie en/of informatie over inreisbepalingen verkrijgen die verder gaat dan onze instructies.

Minderjarigen die alleen reizen
Wanneer een kind zonder begeleiding van zijn ouders of een van zijn ouders naar het buitenland reist, adviseren wij de bevoegde autoriteiten het kind een informele verklaring van toestemming mee te geven, alsmede een kopie met identiteitskaartgegevens van de persoon (personen) die het kind onder hun hoede heeft (hebben), naast het vereiste identificatiedocument. De toestemmingsverklaring moet de persoonsgegevens van de persoon die alleen reist, de persoonsgegevens en de beschikbaarheid van de persoon (personen) in hechtenis, de reisroute en de persoonsgegevens van een eventuele begeleidende volwassene bevatten, en dat de persoon met de begeleiding akkoord gaat tijdens de reis naar het buitenland. In het geval van alleenstaande ouders die de voogdij hebben, is het aan te raden om een bewijs van alleenstaande voogdij mee te nemen. Dit vergemakkelijkt het werk van de grenspolitie met betrekking tot het voorkomen van de mogelijke ontvoering van een kind of ongeoorloofde verwijdering van het kind uit de invloedssfeer van de wettelijke voogd(en).
Voor bindende informatie over de respectievelijke regelgeving in het land van bestemming kun je contact opnemen met de verantwoordelijke buitenlandse vestiging.

Bagage
Houd er rekening mee dat de gratis bagagevrijstelling kan variëren, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert. In de regel is 1 stuk bagage per persoon met een maximum totaalgewicht van 15 of 20 kg en een klein stuk handbagage toegestaan zonder toeslag. Kinderen jonger dan 2 jaar hebben geen recht op een eigen stoel of gratis bagagevrijstelling. Controleer tijdig voor vertrek de actuele bagagevoorschriften voor jouw vlucht bij de uitvoerende luchtvaartmaatschappij (bijv. op hun website). Neem contact op met jouw reisagent voor het vervoer van grotere stukken en sportbagage zoals fietsen, duik-, golf- of surfuitrusting. Houd er rekening mee dat de transfer van grotere en sportbagage naar/van het hotel alleen mogelijk is op tijdige aanvraag en dat er extra kosten ter plaatse kunnen ontstaan.
Als jouw bagage beschadigd of verloren is gegaan tijdens je vlucht, laat dan onmiddellijk een certificaat (PIR - Property Irregulatory Report) opmaken bij de balie van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de registratie van jouw schadeclaims tegen de luchtvaartmaatschappij binnen bepaalde wettelijke termijnen moet plaatsvinden.
Voor vorderingen wegens vertraging, beschadiging of verlies van bagage tegen de touroperator geldt een verjaringstermijn van twee jaar voor garantieclaims vanaf het einde van de reis en drie jaar voor schadeclaims vanaf het moment van kennisname van de schade.

Gezondheidsinformatie
In veel landen wordt het eten anders bereid dan je thuis gewend bent. Daarom kunnen er maagklachten ontstaan, vooral aan het begin van de vakantie. Om dit te voorkomen, kunnen een paar tips helpen. Geniet bij voorkeur van gebakken of gekookte gerechten en alleen zelf geschild fruit. Vermijd ijsblokjes in dranken en drink mineraalwater in plaats van leidingwater.
Informeer jezelf tijdig over infectie- en vaccinatiebescherming en andere profylactische maatregelen. Vraag indien nodig medisch advies over trombose en andere gezondheidsrisico's. Algemene informatie is beschikbaar bij de gezondheidsautoriteiten, artsen met ervaring in de reisgeneeskunde, de tropengeneeskunde of het GGD.

Hotelkamer
In overeenstemming met het internationale hotelreglement wordt u verzocht uw kamer op de dag van vertrek voor 12.00 uur te verlaten. Op de dag van aankomst kunt u meestal tussen 14.00 en 16.00 uur uw kamer betrekken. De beschrijvingen van de accommodaties hebben betrekking op tweepersoonskamers. Een tweepersoonskamer kan bestaan uit een tweepersoonsbed of 2 eenpersoonsbedden. Tweepersoonskamers met een extra bed hebben ook een slaapbank, een sofa of een bank, afhankelijk van de faciliteiten van het hotel. Een extra bed kan smaller of korter zijn dan een normaal bed. Eenpersoonskamers verschillen van tweepersoonskamers in locatie, faciliteiten en grootte. In veel hotels zijn tweepersoonskamers voor eenpersoonsgebruik ter beschikking. Voor studio's, appartementen en familiekamers moet de maximale bezetting en de inrichting in acht worden genomen. Het schoonmaken van studio's en appartementen is meestal niet inclusief de afwas. De aangegeven kamerafmetingen hebben altijd betrekking op de bruikbare oppervlakte van de kamer met balkon of terras, indien niet nader omschreven. De beschrijving "Sat.-TV" betekent niet automatisch dat u een selectie van Nederlandse programma's kunt ontvangen.
Als u 's nachts of 's morgens vroeg aankomt of vertrekt, gelden ook de reguliere in- en uitchecktijden van het hotel. Let ook op het internationale hotelreglement en het punt "Catering".

Kinderen
Vlucht: één kind jonger dan 2 jaar per volwassene mag gratis mee op chartervluchten en tegen betaling op lijndienstvluchten. De leeftijd van het kind op het moment van de terugvlucht is bepalend. Er is geen recht op een zitplaats. Hotel: babybedje en maaltijden kunnen ter plaatse worden geboekt op basis van beschikbaarheid en dienen direct aan het hotel betaald te worden.

Airconditioners/verwarming/zwembaden/ligstoelen en parasols
Om energie te besparen moet u er rekening mee houden dat de airconditioning/verwarming alleen op bepaalde tijdstippen en afhankelijk van de buitentemperatuur zal werken. Het is aan het oordeel van de hotelier wanneer de airconditioning/verwarming (individueel of centraal) wordt ingeschakeld. Houd er rekening mee dat niet elk verwarmbaar zwembad ook daadwerkelijk verwarmd is.
De buitenbaden van de hotels zijn over het algemeen onverwarmd en kunnen in de wintermaanden alleen weersafhankelijk gebruikt worden. In de meeste hotels zijn aan het zwembad en het strand ligbedden en parasols beschikbaar, afhankelijk van de beschikbaarheid. Vanwege de capaciteit is het niet altijd mogelijk om elke gast van een ligstoel en een parasol te voorzien. Alleen het gratis gebruik van ligbedden, parasols en badhanddoeken op het strand wordt vermeld, anders is het gebruik tegen betaling (ter plaatse te betalen).

Reisleiding/ Aanspreekpunt op de bestemming
Neem contact op met jouw reisleider, het lokale bureau of het contactadres dat in jouw reisdocumenten staat vermeld voor alle vragen die ter plaatse ontstaan.
Bovendien is in dringende noodgevallen het noodnummer van de FTI Groep, dat op de introductiepagina van jouw reisdocumenten staat, 24 uur per dag en 7 dagen per week vanaf de dag van vertrek beschikbaar.

Reizen naar andere landen
‘Andere landen, andere gewoontes’: in andere landen wordt vaak niet voldaan aan onze lokale gewoontes en behoeften. Andere culturen hebben andere mentaliteiten, gewoontes en vanzelfsprekende dingen. In zuidelijke landen vindt het leven bijvoorbeeld vaak 's avonds of 's nachts buiten plaats. Een daarmee verbonden omgevingsgeluid kan niet worden vermeden.

Reisdocumenten
Je reist met een elektronisch ticket (e-ticket) of vliegticket. De instapkaart wordt vooraf afgegeven via online inchecken of voor vertrek aan de incheckbalie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. De geldige identiteitskaart of het paspoort en het boekingsnummer moeten worden voorgelegd als bewijs van identificatie. Houd er rekening mee dat sommige luchtvaartmaatschappijen vereisen dat je vooraf online incheckt en een gedrukt exemplaar van jouw instapkaart hebt bij de incheckbalie, anders kunnen er kosten per persoon en per route in rekening worden gebracht. Neem tijdig voor vertrek contact op met de betreffende luchtvaartmaatschappij. Je ontvangt de vouchers in de bijlage. Gelieve deze vouchers te overhandigen aan de vertegenwoordiger van ons lokale agentschap ter plaatse of aan de receptie van het hotel om jouw geboekte service te ontvangen.

Reisverzekering
In sommige landen is bij binnenkomst een bewijs van een voor de reis geldige ziektekostenverzekering vereist. Let in dit verband op het inreisreglement dat geldig is voor jouw bestemming.
Het wordt ten zeerste aanbevolen om voor aanvang van de reis een bagage-, ziekte- en ongevallenverzekering (geldig in het buitenland) af te sluiten. De annuleringsverzekering beschermt je tegen annuleringskosten in het geval van een ongewenste maar noodzakelijke annulering van jouw reis (bijvoorbeeld in geval van ziekte). De kosten van ziekenhuisopname of medische zorg in het buitenland kunnen zeer hoog zijn. Je dient daarom tijdig een uitgebreide reisverzekering af te sluiten.

Veiligheid
Zorg ervoor dat jouw koffers/tassen gesloten zijn. Dit zal diefstal voorkomen. De meeste hotels hebben een hotelkluis waar je geld, paspoort en andere waardevolle spullen kunt deponeren. Het is ook raadzaam om een fotokopie van jouw paspoort (identiteitskaart) bij je te hebben, los van het origineel.

Sport en ontspanning
Het sport- en entertainmentprogramma dat in veel hotels wordt aangeboden is afhankelijk van de beschikbaarheid en het programma van het betreffende hotel. De huur van sportuitrusting is ook afhankelijk van de beschikbaarheid ter plaatse. In het voor- en naseizoen is het mogelijk dat sommige sport- en entertainmentprogramma's slechts in beperkte mate beschikbaar zijn. De genoemde watersporten worden meestal ter plaatse aangeboden door lokale aanbieders en zijn dus geen hoteldiensten.

Stranden/zwembaden
Zwemmen in open water kan helaas bijzondere gevaren met zich meebrengen. De stromingen en de branding van de zee worden gemakkelijk onderschat, terwijl de eigen fysieke kracht vaak wordt overschat. Zorg ervoor dat je jouw kinderen nooit uit het oog verliest - ook bij het zwembad van het hotel. In de regel zwem je alleen bij bewaakte stranden zwemmen en ga je nooit alleen de zee in. Let op de waarschuwingsvlaggen en informeer naar de betekenis ervan. Bij het zwemmen bij de openbare stranden raden wij aan om altijd van tevoren te informeren over de plaatselijke omstandigheden en weersinvloeden - ter plaatse in jouw hotel, bij het toezichthoudend personeel of bij andere mensen die het gebied kennen.

Transfer/retourvlucht
Informeer over de exacte reisdata vanaf 48 uur tot uiterlijk 24 uur voor jouw terugvlucht of reis.
Deze vind je op de informatieborden, in de informatiemappen in het hotel of via een persoonlijk bericht van jouw lokale gids. Als je de informatie niet kunt vinden, vraag het dan bij de receptie of neem contact op met jouw lokale gids / contactpersoon.

Duurzaamheid
Om het milieubewustzijn in de vakantiegebieden te ondersteunen, vragen wij u zuinig om te gaan met water en energie en uw afval in de daarvoor bestemde containers te deponeren.

Ongedierte
In zuidelijke landen komen insecten meer voor vanwege het klimaat. Het gebruik van pesticiden kan niet altijd worden vermeden.

Maaltijden
Voor de maaltijdkeuzes halfpension, volpension en all-inclusive begint de geboekte service op de dag van aankomst met het diner en eindigt op de dag van vertrek met het ontbijt. In geval van een late aankomst in het hotel of een vervroegd vertrek, zijn de hoteliers niet verplicht om het diner of het ontbijt te serveren. Een all-inclusive pakket omvat meestal alle maaltijden, beginnend met het diner en eindigend met het ontbijt, maar ook lokale alcoholische dranken, frisdranken en een sport- en entertainmentpakketten. Zie de gedetailleerde servicebeschrijvingen van de individuele all-inclusive aanbiedingen. Voor identificatiedoeleinden moet een plastic polsbandje worden gedragen bij de meeste faciliteiten tijdens jouw verblijf of je krijgt in plaats daarvan een plastic kaartje. Een buffetvorm kan niet altijd worden aangeboden door het hotel in het laagseizoen, als alternatief wordt de gast voorzien van een aanbod aan maaltijden à-la-carte.

Douanebepalingen
Meer gedetailleerde informatie kun je verkrijgen bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken; https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen