Servicecenter023 75219 20

Actuele reisinformatie omtrent het coronavirus | 03.07.2020


Veelgestelde vragen omtrent het coronavirus

Het coronavirus zorgt bij velen voor veel onrust en roept vragen op: kan ik nog wel op vakantie en zo ja, hoe ziet mijn vakantie eruit? Wat zijn de mogelijkheden tot annuleren of omboeken? Om deze vragen snel te kunnen beantwoorden hebben wij een FAQ opgesteld met daarin de meest gestelde vragen. De FAQ vind je bovenaan deze pagina.


Nieuwe inreisbepalingen voor diverse bestemmingen vanaf juli 2020

We zijn blij je te kunnen vertellen dat het ministerie van Buitenlandse Zaken op de reisbeperkingen voor diverse landen heeft opgeheven. Dit betekent dat reizen naar deze landen weer mogelijk zijn op enkele uitzonderingen na. Helaas kunnen verre bestemmingen op dit moment nog steeds niet worden bezocht. We verwachten dat op korte termijn bilaterale overeenkomsten worden gesloten voor tal van bestemmingen zoals Noord-Afrika.

In principe nemen we proactief contact op met alle klanten op volgorde van vertrekdatum: om te bevestigen dat jouw reis doorgaat of om je te informeren dat jouw reis niet kan worden uitgevoerd. We verzekeren je dat we in ieder geval contact met je zullen opnemen: via jouw reisbureau als je via een reisbureau hebt geboekt of rechtstreeks als je online of bij ons Service Center hebt geboekt. Houd er rekening mee dat dit enige tijd in beslag kan nemen gezien het hoge aantal boekingen.

In de loop van het begin van de reis introduceren sommige vakantielanden gezondheidsregelingen bij aankomst, bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen op een website of het inleveren van een negatieve Covi-19-tests. De inreisbepaleingen verschillen per land. We informeren alle betrokken klanten: via jouw reisbureau als je een reisbureau heeft of rechtstreeks als je online of via ons Service Center hebt geboekt. Op deze pagina vind je de inreisbepalingen voor diverse bestemmingen.

Dit is een buitengewone situatie voor ons allemaal en we begrijpen jouw onzekerheid over jouw vakantiereis. We vragen echter om je begrip en geduld dat het even kan duren voordat je van ons hoort. Daarom vragen wij je ook om af te zien van telefonische vragen vanwege het toegenomen belvolume. Je kunt er zeker van zijn dat wij tijdig schriftelijk contact met je opnemen.

Hieronder vind je informatie over reizen van de FTI Group-merken FTI, BigXtra en 5vorFlug.

 

  • Voor geboekte reizen in juli en augustus 2020 geldt:

Reizen naar landen die worden genoemd op de website van Nederlandwereldwijd waar naartoe gereisd kan worden, zullen zoals normaal worden uitgevoerd. Indien dit niet mogelijk is, zal de reis kosteloos worden geannuleerd door FTI.

Alle reizen naar landen die daar niet bij horen en dus géén code geel hebben, zullen naar alle waarschijnlijkheid niet doorgaan. Wij zullen met alle getroffen gasten proactief contact opnemen voor meer informatie, alle mogelijkheden en de voorwaarden. 

 

  • Inreisbepalingen Italië

Regio's en lokale autoriteiten in Italië kunnen individuele toegangsregels instellen. De volgende regio's hebben dit al geïmplementeerd:

Regio

Tijdsbestek

Website voor registreren

Sardinië

48 uur voor vertrek

https://sus.regione.sardegna.it/sus/covid19/regimbarco/init?lang=de

 

Sicilië

48 uur voor vertrek

https://siciliasicura.costruiresalute.it/welcome

Puglia

geen informatie

geen informatie

Calabrië

geen informatie

geen informatie

Mocht je binnenkort afreizen naar een van de bovenstaande gebieden, registreer je dan tijdig via de bijbehorende website.

 

  • Inreisbepalingen Spanje

Sinds 01.07.2020 moeten reizigers naar Spanje voor vertrek online een gezondheidscheckformulier invullen. Het formulier is te vinden op de website https://www.spth.gob.es/create en is beschikbaar in het Duits, Engels, Spaans en Frans. Het formulier moet op de luchthaven als QR-code worden aangeboden, hetzij op papier, hetzij op de mobiele telefoon. De website biedt gedetailleerde informatie over het registratieproces en er zijn ook veelgestelde vragen met antwoorden te vinden.

Volgens de autoriteiten moeten alle gasten het formulier invullen, momenteel is één inschrijving per boeking niet voldoende. Tot en met 31.07.20 kan bij aankomst tijdelijk een papieren formulier worden ingevuld.

Mocht je binnenkort afreizen naar Spanje, registreer je dan tijdig via de bijbehorende website.

 

  • Inreisbepalingen Madeira & Azoren

Bij het betreden van Funchal Airport (Madeira) moet een negatieve Covid-19-test worden getoond, die niet ouder mag zijn dan 72 uur. Indien er geen testuitslag is, moet een test worden afgenomen op de luchthaven (de kosten hiervoor zijn voor rekening van de Portugese regering). De vragenlijst moet 48-12 uur voor vertrek of bij aankomst worden ingevuld, die beschikbaar is in het Engels, Portugees, Duits en Spaans via https://madeirasafe.com/#/login.

Bij het betreden van de Azoren moet een negatieve Covid-19-test worden getoond, die niet ouder mag zijn dan 72 uur. Indien er geen testuitslag is, moet een test worden afgenomen op de luchthaven (de kosten hiervoor zijn voor rekening van de Portugese regering). Bij een verblijf van minimaal 7 nachten dient op de 6e dag een nieuwe Covid-19 test te worden afgenomen, hiervoor dienen de gasten contact op te nemen met de gezondheidsautoriteit van de betreffende regio.

Mocht je binnenkort afreizen naar Madeira of de Azoren, registreer je dan tijdig via de bijbehorende website.

 

  • Inreisbepalingen V.A.E.

Alle reizigers die vanaf 07.07.2020 aankomen moeten een negatieve Covid-19-test laten zien. Dit kan voor vertrek (maximaal 96 uur van tevoren) of bij aankomst op Dubai Airport (de kosten hiervoor zijn momenteel niet bekend). Aangezien er momenteel geen betrouwbare informatie is over de specifieke procedure en de kosten van het uitvoeren van een Covid-19-test bij binnenkomst op de luchthaven, raadt FTI Group aan dat reizigers die naar de Verenigde Arabische Emiraten reizen, de vereiste Covid-19-test voor vertrek afleggen (maximaal 96 uur van tevoren).

Als je een ander emiraat binnenkomt, moet de test hebben plaatsgevonden vóór de vlucht naar de Verenigde Arabische Emiraten. Reizigers die symptomen van Covid-19 hebben, ook al hebben ze voor vertrek een negatieve test ondergaan, kunnen opnieuw op de luchthaven worden getest. Wanneer het resultaat positief is moet de reiziger 14 dagen in quarantaine.

Naast een Covid-19-test, moeten toeristen bij binnenkomst een bewijs van een ziektekostenverzekering met dekking in het buitenland kunnen laten zien en zijn ze verplicht zich te registreren in een Covid-19-app en deze op hun smartphone te downloaden.
Voor Dubai: Covid-19 DXB Smart App
Voor alle andere Emiraten: Al Hosn UAE.
Meer informatie en veelgestelde vragen in het Engels zijn te vinden op die pagina's. Bezoek bijvoorbeeld de website van Visit Dubai voor meer informatie over de nieuwe inreisbepalingen.

Mocht je binnenkort afreizen naar de Veranigde Arabische Emiraten, registreer je dan tijdig via de bijbehorende website.

 

  • Inreisbepalingen Griekenland

Vanaf 01.07.20 is registratie bij aankomst in Griekenland over land, over zee en door de lucht verplicht via de Engelstalige website https://travel.gov.gr/#/. Registratie via het online formulier (Passenger Locator Form) moet ten minste 48 uur voor aankomst worden voltooid. Bij registratie moeten bezoekers informatie verstrekken zoals vluchtnummer, naam, huisadres, ID-nummer, leeftijd, telefoonnummer en e-mailadres. Volgens de laatste informatie is de website alleen toegankelijk via Google Chrome of Firefox, met Internet Explorer zijn er foutmeldingen. Volgens de autoriteiten moeten alle gasten momenteel het formulier invullen, op basis van de huidige kennis is één inschrijving per boeking niet voldoende. Naar verwachting kan bij aankomst tot en met 05.07.20 tijdelijk een papieren formulier worden ingevuld.

De QR-code die tijdens de registratie wordt uitgegeven, wordt bij binnenkomst gecontroleerd. Steekproefsgewijs worden reizigers bij aankomst in Griekenland getest. De reiziger hoort dit zelf pas bij aankomst. De testpersonen moeten in quarantaine in hun hotelkamer blijven tot de testuitslag bekend is, dit kan tot 36 uur duren.

Mocht je binnenkort afreizen naar Griekenland, registreer je dan tijdig via de bijbehorende website.

 

  • Inreisbepalingen Cyprus

Vanaf 01.07.2020 moeten reizigers naar Cyprus zich ten minste 24 uur voor vertrek online registreren om een ​​Cyprus Flight Pass te ontvangen. Daarvoor moet een vragenlijst worden ingevuld op de Engelstalige website https://cyprusflightpass.gov.cy/en/legal-declarations en moet er afstand worden gedaan van aansprakelijkheid jegens de Republiek Cyprus met betrekking tot een COVID-19-ziekte. Reizigers uit landen die de Cypriotische regering heeft ingedeeld in landcategorie B (inclusief Nederland), moeten naast het ingevulde online formulier ook een negatieve Covid 19-test (RT-PCR-test) indienen die niet ouder is dan 72 uur. In geval van problemen bij het verkrijgen van een test in het land van vertrek, kan dit worden uitgevoerd bij aankomst in Cyprus, waarvan de kosten op dit moment € 60 bedragen en door de gast zelf moeten worden betaald. Totdat het resultaat wordt gepresenteerd, moet de reiziger in quarantaine zijn.

De vluchtpas moet worden geprint en meegenomen op de vlucht. Alleen mensen ouder dan 65 jaar kunnen de vragenlijst met de hand invullen, deze wordt aan de balie ter beschikking gesteld. De website geeft gedetailleerde informatie over het registratieproces en de afstand van aansprakelijkheid, er zijn ook veelgestelde vragen verstrekt.

Volgens de Cypriotische autoriteiten zijn alle gasten momenteel verplicht zich te registreren, wat betekent dat op dit moment één registratie per gezelschap niet voldoende is. Iedere reiziger moet zich registreren. Het is op dit moment niet bekend hoe de autoriteiten met de nieuwe regeling omgaan met gasten die zich vanwege het kortlopende karakter van de melding nog niet via het online formulier hebben aangemeld.

Mocht je binnenkort afreizen naar Cyprus, registreer je dan tijdig via de bijbehorende website.

 

 

Wij danken je voor jouw begrip.

De FTI Group


Informatie over de terugbetaling van jouw geannuleerde vakantie

------------ Let op! Deze voorwaarden zijn alleen van toepassing wanneer je direct bij FTI Reizen (Nederland) een vakantie heeft geboekt. Heb je bij een andere partij jouw vakantie van FTI Reizen geboekt? Dan dien je contact op te nemen met hen over de voor jou geldende voorwaarden ------------

Het nieuwe virus covid-19 heeft ons allemaal verrast en heeft er voor gezorgd dat wij genoodzaakt zijn reizen te annuleren. Hieronder lees je meer informatie en de mogelijkheden die je hebt wat betreft terugbetaling van de geannuleerde reis.

FTI GROUP-Vakantietegoed en FTI GROUP-Cash. Je ontvangt het FTI GROUP-Vakantietegoed (een soort voucher) ter waarde van jouw betaalde reissom. Dit Vakantietegoed kun je t/m 31.12.2021 gebruiken om bij FTI een vakantie te boeken. Naast het Vakantietegoed krijg je ook nog eens het FTI GROUP-Cash ter waarde van €200. Dit bedrag kun je ter plaatste besteden aan onder andere excursies en uitjes, zo leer je de omgeving nog beter kennen! Het FTI GROUP-Cash ontvang je in de vorm van een boekje met tegoedbonnen van diverse bedragen, de totale waarde is €200.
Indien je een betaling aan ons hebt voldaan, sturen wij je jouw FTI GROUP-Vakantietegoed ter waarde van de reeds gedane betaling binnen de komende 14 dagen schriftelijk op. Dit is inclusief gedetailleerde informatie over het FTI GROUP-Cash.

- Terugbetaling van jouw reissom. Mocht je ondanks de voordelen niet geïnteresseerd zijn in het FTI GROUP-Vakantietegoed en FTI GROUP-Cash, dan kun je vanaf 02.05.2020 een terugbetaling van jouw betaalde reissom aanvragen via de volgende link: https://www.fti-group.com/nl/restitutie.

Om jou zo goed en volledig mogelijk te informeren, hebben wij een uitgebreide FAQ opgesteld. Wij willen je vragen deze goed te lezen - veel vragen worden hier beantwoord. Mocht je naar aanleiding van de FAQ nog steeds vragen hebben, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Wij kijken ernaar uit je snel weer als onze klant te mogen verwelkomen!

Tot die tijd wensen wij je het allerbeste en vooral: blijf gezond!

Met vriendelijke groet,

FTI Reizen

Bekijk hier de FAQ.


Vakanties met vertrek t/m 31 juli 2020 kosteloos omboeken

FTI biedt voor geboekte vakanties met vertrek t/m 31 juli 2020 gratis omboekingen aan naar een latere vertrekdatum. De omboeking moet uiterlijk 10 dagen voor vertrek worden gemaakt. Er zijn geen omboekingskosten van toepassing.

Klanten die onzeker zijn over hun geplande vakantie kunnen met touroperator FTI uitstellen tot een latere datum. Dit geldt voor boekingen met vertrek t/m 31 juli 2020.

Omboeken kan tot minimaal tien dagen voor vertrek. De uiterste nieuwe terugreisdatum dient 31 oktober 2021 te zijn. Op dit moment is 60% van het aanbod beschikbaar. Omboeken is dus afhankelijk van de beschikbaarheid. De omboekingskosten van 30 euro of 50 euro per persoon wordt door de touroperator kwijtgescholden voor partners en klanten.

"In deze uitdagende situatie willen we onze reisbureaus ondersteunen en hen de grootst mogelijke zekerheid bieden voor bestaande boekingen", legt Richard Reindl, Directeur Sales & Trade Marketing bij FTI, uit. "Met deze regeling stelt FTI mensen die op zoek zijn naar ontspanning in staat om een zorgeloze vakantie te plannen en alsnog uit te voeren".

Er worden twee opties aangeboden:

1. Omboeken binnen dezelfde bestemming:

Binnen dezelfde 3-lettercode/bestemming kunnen omboekingen door de medewerker van het reisbureau eenvoudig en gemakkelijk zelf in het systeem worden gedaan. Het reisbureau gebruikt hiervoor in het systeem de omboekingsaanvraag (UA).

2. Omboeken naar een andere bestemming:

Gratis omboeken naar een andere bestemming is ook mogelijk, maar dan via het FTI Service Center. Hiervoor moet een nieuwe boeking worden gemaakt en moet het nieuwe boekingsnummer en het bestaande boekingsnummer per e-mail naar het desbetreffende FTI Service Center worden gestuurd. De bestaande boeking zal kosteloos worden geannuleerd. Zet in het onderwerp van de mail "FTI zorgeloos omboeken" voor een snelle verwerking.

De nieuwe regeling is van toepassing op alle PAUS- en BAUS-boekingen (pakketreizen en bouwsteenreizen). Datamixx-Travel (XFTI), pakketreizen gebundeld met lijnvluchten of dynamische vluchten, boekingen met flight-only, cruises, boekingen met beddenbanken of met entertainmenttickets, bijvoorbeeld voor musicals en pretparken, zijn uitgesloten van de regeling.

Als de nieuw gemaakte boeking duurder is dan de oorspronkelijk geboekte reis, wordt het verschil in rekening gebracht bij de klant.

De reissom van de nieuwe boeking mag maximaal 30% lager uitvallen dan de oorspronkelijke reissom. Bijvoorbeeld: de oorspronkelijke reissom bedraagt €1.000, dan dient de nieuwe reissom minimaal €700 te zijn. Indien de nieuwe reissom toch lager dan €700 uitvalt, wordt de reissom aangevuld tot de minimale €700.

Medewerkers van reisbureaus kunnen meer informatie vinden op www.fti-service.nl