FTI Homepage Logo

Menu

Faillissement D-reizen

Op deze pagina lees je meer informatie over het faillissement van D-reizen met betrekking tot FTI. Onderaan deze pagina vind je veelgestelde vragen.

D-reizen
Eén van onze partners, de D-rt Groep, is failliet verklaard. Dit faillissement zal veel gevolgen hebben voor de gehele reisbranche en alle consumenten. Wij doen ons uiterste best om de zorgen van onze klanten, die hierbij betrokken zijn, uit handen te nemen. Ben je momenteel in afwachting van een financiële afwikkeling van D-reizen of heb je een nieuwe vakantie geboekt via D-reizen waarvan FTI de uitvoerder is? Dan zal FTI de wettelijke verplichtingen nakomen en jouw boeking overnemen.

Imiddels hebben wij contact opgenomen met alle boekingen waarvan wij de gegevens van de curator hebben ontvangen. Heb jij nog geen bericht van ons ontvangen? Dan zijn er verschillende opties: 
1. Jouw boeking is actief en D-reizen is de organisator van de reis. Na de betalingsspecificatie op de boekingsbevestiging staat het kopje ''Organisator''. In dit geval neemt de SGR contact met jou op. Zij gaan jou verder helpen.
2. Jouw reis is geannuleerd vóór het faillissement van D-reizen (06.04.2021) en jij bent in afwachting van een terugbetaling. Hier zijn twee mogelijkheden:
a. D-reizen is ''Doorverkoper'' (te vinden na de betalingsspecificatie op de boekingsbevestiging). In dit geval stuur je jouw boekingsbevestiging en betaalbewijs van jouw boeking naar d-reizen@fti.nl.
b. D-reizen is ''Organisator''. In dit geval dien je rechtstreeks een claim in bij de curator via www.claimsagent.nl, de curator informeert ons over de vervolgstappen.

Wij verzoeken je vriendelijk om de komende periode deze pagina in de gaten te houden over de afwikkeling van jouw boeking. Onderaan deze pagina vind je de veelgestelde vragen rondom het faillissement van D-reizen. Lees die goed door. Geen antwoord kunnen vinden op jouw vraag? Stuur dan een e-mail naar d-reizen@fti.nl. 

Vertrek binnen 2 weken
Heb jij een boeking met vertrek binnen 2 weken en heb jij een vraag over jouw boeking? Stuur dan een mail naar d-reizen@fti.nl óf bel naar +31(0)23 75219 24, houd er rekening mee dat de wachttijden langer kunnen zijn dan je verwacht. Wij mogen alleen contact hebben met de hoofdboeker van de reis.

Een nieuwe vakantie boeken
Kun jij net als wij niet wachten om weer op vakantie te gaan? Onze vakanties kun je met een gerust hart boeken bij FTI. Heb je een vraag of wil je graag advies? Neem dan contact op met onze collega’s van het Service Center via +31(0)23 75219 20 of mail@fti.nl. Zij kunnen jou adviseren, meer vertellen over onze vakanties en jouw vragen zo goed mogelijk beantwoorden. Wij zorgen dat jouw vakantie een droomvakantie wordt!

Veelgestelde vragen over jouw boeking bij D-reizen

Reisbescheiden
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uiterlijk 1 week voor vertrek versturen wij de reisbescheiden. Mocht je 1 week voor vertrek nog geen reisbescheiden hebben ontvangen, neem dan contact met ons op.
 
Hoe ontvang ik mijn reisbescheiden?
Je ontvangt de reisbescheiden per e-mail.
 
Wat ontvang ik bij reisbescheiden?
Je ontvangt alle vouchers per e-mail, zoals het voucher voor de vlucht, het hotel en eventueel de transfer. Je ontvangt dus geen fysieke tickets. Jouw instapkaart ontvang je op vertoon van een geldig legitimatiebewijs bij de check-in-balie van de geboekte luchtvaartmaatschappij.
 
Betaling
Hoe kan ik mijn reis betalen? 
Je ontvangt van ons een e-mail met betaalinstructies. De reissom kan worden betaald middels een bankoverschrijving. 
 
Ik heb al een (aan)betaling gedaan, hoe betaal ik het restantbedrag? 
Het restantbedrag kan worden overgemaakt middels een bankoverschrijving.
 
Hoe hoog is de (restant)betaling van mijn reis? 
De hoogte van jouw reissom staat vermeld op de factuur die je van FTI hebt ontvangen. Indien je al een (aan)betaling voor jouw reis hebt gedaan, dan wordt (een deel) hiervan in mindering gebracht op de reissom. Deze berekening maken wij voor jou bij aanlevering van de bewijzen (boekingsbevestiging en betaalbewijs). Wij informeren je per e-mail over de hoogte van de resterende reissom. Let op: je ontvangt geen nieuwe factuur na verwerking van een (gedeeltelijke) betaling, het bankafschrift is jouw betaalbewijs.
 
Ik heb mijn bewijzen (boekingsbevestiging en betaalbewijs) bij jullie aangeleverd, maar ik heb nog geen bericht ontvangen over de hoogte van mijn resterende reissom. Wanneer krijg ik antwoord?
Vanwege het grote aantal boekingen dat wij moeten verwerken, kan het langer duren dan je hoopt voor je antwoord van ons krijgt. Ook kan het zijn dat wij jouw bewijzen (nog) niet hebben ontvangen. Mocht je 2 weken voor vertrek nog geen bericht van ons hebben gehad, dan verzoeken wij je contact met ons op te nemen. 
 
Waarom is het bedrag op de factuur van FTI anders dan die van D-reizen?
Op onze factuur staat altijd de reissom die bij ons bekend is, dit is zonder extra services zoals parkeerplaatsen, verzekeringen en reserveringskosten. Wanneer je al een (aan)betaling voor jouw reis hebt gedaan, dan wordt (een deel) hiervan in mindering gebracht op de reissom. Deze berekening maken wij voor je bij aanlevering van jouw bewijzen (boekingsbevestiging en betaalbewijs). Wij informeren je per e-mail over de hoogte van de resterende reissom. Let op: je ontvangt geen nieuwe factuur na verwerking van een (gedeeltelijke) betaling, het bankafschrift is jouw betaalbewijs.
 
Wanneer moet ik mijn reis betalen?
Volgens onze voorwaarden dient de volledige betaling van jouw reis 4 weken voor vertrek te worden voldaan. Indien je een reis hebt geboekt naar een gebied met code oranje verwachten wij je uiterlijk 2 weken voor vertrek te kunnen informeren of de reis door kan gaan of niet.
 
Waarom wordt alleen de volledige reissom getoond in de betaallink (pay.fti.group) en niet alleen het restantbedrag?
Omdat wij geen (aan)betaling van jouw reis hebben ontvangen vanuit D-reizen, dienen wij handmatig de betaling te verwerken op jouw boeking. Hierdoor kan het bedrag dat vermeld wordt op de betaalpagina (pay.fti.group) niet aangepast worden. Wanneer je een (aan)betaling aan D-reizen hebt voldaan, ontvang je van ons altijd een bevestiging met het te betalen restantbedrag.
 
Corona 
Wanneer hoor ik of mijn reis door kan gaan?
In principe kunnen wij al onze reizen uitvoeren, mits de vlucht wordt uitgevoerd en de accommodatie open is. Wanneer jouw reis niet door kan gaan, word je hier door ons over geïnformeerd. Indien je hebt geboekt naar een bestemming met code oranje, informeren wij je ca. 2 weken voor vertrek over de mogelijkheden. Indien je dan niet wenst af te reizen, kunnen wij de reis kosteloos annuleren of omboeken (voor de dan geldende prijs)*. Indien je jouw reis eerder wilt annuleren (dus eerder dan 2 weken voor vertrek), dan gelden onze annuleringskosten volgens onze algemene voorwaarden. Inreisbepalingen, zoals quarantaine- en testplicht vanwege de coronacrisis, zijn geen reden om een reis kosteloos te annuleren, tenzij wij anders aangeven. Dit komt omdat wij de reis wel kunnen uitvoeren (vlucht en accommodatie) en geen invloed hebben op de maatregelen van de bestemming. Houd er rekening mee dat deze maatregelen en inreisbepalingen ook na het maken van de boeking kunnen wijzigen en wij ook hier geen invloed op hebben. Wij houden de informatie van www.nederlandwereldwijd.nl aan.
 
*reeds in rekening gebrachte wijzigingskosten op jouw boeking worden niet terugbetaald. 
 
Moet ik betalen voor mijn reis terwijl ik nog niet weet of mijn reis door kan gaan?
Je dient jouw reissom uiterlijk 4 weken voor vertrek te betalen.
 
Kan ik reizen naar een bestemming met code oranje? 
Ja, in principe kunnen wij al onze reizen uitvoeren, mits de vlucht wordt uitgevoerd en de accommodatie open is. Indien jouw reis niet door kan gaan, word je daar door ons over geïnformeerd. Wanneer je een reis hebt geboekt naar een bestemming met code oranje, informeren wij je ca. 2 weken voor vertrek over de mogelijkheden.
 
Kan ik kosteloos omboeken of annuleren? 
Op onze reizen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Als je wilt omboeken of annuleren, dan gelden de kosten die beschreven staan in deze voorwaarden. Uitzondering zijn reizen naar bestemmingen met code oranje. Over het algemeen kunnen wij die reizen uitvoeren, maar kun je er ook voor kiezen om kosteloos om te boeken of te annuleren. Wij informeren je 2 weken voor de aanvang van jouw reis over de mogelijkheden tot kosteloos omboeken of annuleren. Wens je de reis al eerder te annuleren? Dan gelden onze annuleringskosten zoals beschreven in onze algemene voorwaarden. Inreisbepalingen, zoals quarantaine- en testplicht vanwege de coronacrisis, zijn geen reden om een reis kosteloos te annuleren of om te boeken, tenzij wij anders aangeven. Dit komt omdat wij de reis wel kunnen uitvoeren (vlucht en accommodatie) en geen invloed hebben op de maatregelen van de bestemming. Houd er rekening mee dat deze maatregelen en inreisbepalingen ook na het maken van de boeking kunnen wijzigen en wij ook hier geen invloed op hebben. Wij houden de informatie van www.nederlandwereldwijd.nl aan.
 
Overig
Ik heb gemaild, maar krijg geen antwoord. Wanneer kan ik antwoord verwachten?
Vanwege het grote aantal boekingen dat wij moeten verwerken, kan het langer duren dan je hoopt voor je antwoord van ons krijgt. We willen je daarom vragen om geduld. Bedankt voor jouw begrip.

Ik heb van D-reizen een voucher ontvangen voor een vakantie van FTI. Kan ik die verzilveren?
FTI heeft D-reizen geen vouchers uitgegeven om aan haar klanten te geven. Heb jij toch een voucher ontvangen? Dan heb je twee opties:
- Je kunt jouw voucher inwisselen voor een nieuwe vakantie bij FTI
- Je kunt een terugbetaling aanvragen
Zodra wij alle gegevens van de boeking hebben, zullen wij contact met je opnemen over de afhandeling van jouw boeking. Graag nog jouw geduld.

Ik heb een vakantie van FTI geboekt via D-reizen en FTI annuleert mijn vakantie. Krijg ik mijn geld terug?
Wanneer wij jouw vakantie moeten annuleren vanwege het coronavirus, ontvang jij jouw geld terug van FTI. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer een bestemming code oranje heeft en je dus niet kunt afreizen. In dat geval krijg je het betaalde bedrag van de reissom terug. Kosten die door D-reizen aan de reissom zijn toegevoegd, kan FTI niet vergoeden. Dit zijn bijvoorbeeld reserveringskosten en wijzigingskosten.